Doedelzakken, stankcirkels en meer - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Petra Teeffelen - WaarBenJij.nu Doedelzakken, stankcirkels en meer - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Petra Teeffelen - WaarBenJij.nu

Doedelzakken, stankcirkels en meer

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

04 Juli 2014 | Spanje, Portomarín

Vrijdag 4 juli
Vanmorgen vertrokken uit Portomarín, een pittoresque plaatsje. Sommige panden schreeuwen om onderhoud; ook hier heeft de crisis toegeslagen, zo zonde.
Het hotel was redelijk gedateerd, maar een prima pitsstop.
Gisteravond in het dorp gegeten, en wat hoorden we toen we het dorpsplein naderden ...... muziek. Deze keer twee doedelzakken en een paar trommels. Het waren maar vijf muzikanten, en een volume dat ze produceerden! Ik vraag me af of ze wel een vergunning hadden ;-)

We hebben even getwijfeld of we vandaag in Portomarín zouden blijven of dat we verder zouden lopen. Het klinkt jullie waarschijnlijk vreemd in de oren, maar we missen (nu al) de sfeer van de Camino. Met deze hotelovernachting zijn we er als het ware even uitgestapt. Dus vandaag weer op pad!

Goed en wel Portomarín uit, begint het geduvel weer: omhoog, omhoog en nog eens omhoog! Op een saai stuk langs de doorgaande weg na, allemaal paden door bos en langs graanvelden. Prachtig gezicht hoor zo'n pad omhoog met een strak blauwe lucht erboven, maar zwaar! Ik heb vandaag regelmatig aan de cover van het boek 'Pad over de horizon' van Joke van Erp gedacht, want het zag er precies zo uit.

Al lopende vroeg ik me af of men hier ook stankcirkels kent, want we belanden van de ene beestengeur in de andere. Koe, geit, schaap, kip het komt allemaal voorbij. Varkens hebben we nog niet gehoord, gezien of geroken, alleen maar op ons bord.

Vandaag kwamen we niet één koffietent of albergue tegen; hebben we verdorie cash, kunnen we het niet eens kwijt!
Dus op een gegeven moment het matje maar uitgerold en ons tegoed gedaan aan een flesje water én een banaan + broodje, meegebietst vanaf het hotelontbijt. Stond volgens Paul aangeplakt dat dat niet mocht. Voor de goede orde: het was zíjn idee om dit mee te nemen en HIJ heeft het ook uitgevoerd.
Het smaakte extra lekker ;-)

Die bosroutes zijn overigens erg mooi: hele hoge dennen en wandelpaden van rood zand, een prachtige compositie. En overal rose vingerhoedskruid en uitgebloeide bremstruiken met 'wollige' zaaddozen. Heel bijzonder, het heeft iets mystieks.

Wat minder mystiek is, is hoe mijn lijf reageert op al dit wandelgeweld. Ik zit er even helemaal doorheen, alles doet me zeer en als toegift heb ik sinds vannacht ook nog last van een maag-darmstoornis. Eigenlijk zouden we morgen een dag rust moeten nemen, maar daar is deze albergue helemaal niet geschikt voor. Tis hier echt alleen maar de keuze uit een hard bed of een keiharde rechte houten keukenstoel. Da's nog eens lekker relaxen. NOT!

Vandaag ook nog een steentje gelegd voor iemand die daar om gevraagd heeft. Het steentje heeft een mooi plekje gekregen aan een bospad naast een uitbundig bloeiend geel bloemetje. Een bijzonder moment, ik hoop dat het helpt!

We hebben vandaag 9,75 km gelopen, het voelt als het dubbele.

• 05 Juli 2014 - 18:04

Wim En Mirjam:

Leuk zo'n gedetailleerd verslag!

• 05 Juli 2014 - 18:07

Mirjam:

Mooie verslagen ,het is wel hard werken voor jullie!
    Vanavond duimen voor Oranje.
    Succes morgen!

• 06 Juli 2014 - 00:11

Sandra:

Leuk dat we jullie mogen volgen! Hard werken, maar jullie mogen trots zijn op het resultaat tot zover!

• 06 Juli 2014 - 00:34

P&J: