Heftige start en de eerste slaapzaal ;-) - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Petra Teeffelen - WaarBenJij.nu Heftige start en de eerste slaapzaal ;-) - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Petra Teeffelen - WaarBenJij.nu

Heftige start en de eerste slaapzaal ;-)

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

30 Juni 2014 | Spanje, Sarria

Vanochtend opgestaan met een knoop in mijn maag, nú begint het. Uitgecheckt en de rugzakken gewogen: 15 en 10 kg, eigenlijk veel te veel. Enfin, we zien wel hoe het gaat. De koffers met overige bagage in bewaring gegeven, ná onze wandeltocht logeren we immers nog een paar dagen in dit hotel.

Vervolgens met de huurauto landinwaarts gereden, naar Cruz de Ferro. Veel pelgrims beginnen hun Camino in Saint Jean Pied de Port, een plaats in de Pyreneeën. Op enig moment komen ze bij Cruz de Ferro, dit staat net voor het stadje Ponferrada. Cruz de Ferro is een immens hoog kruis waar nagenoeg elke pelgrim een steentje legt (vaak van huis meegenomen) en daarmee symbolisch zijn last achterlaat. Omdat wij verderop in de route starten en toch graag langs Cruz de Ferro willen, doen wij het op deze manier.

Paul heeft een steentje uit Zwitserland gelegd, hier vond volgens hem het keerpunt plaats. Ik denk dat ie gelijk heeft.
Mijn steentje komt uit Egypte. In januari 2005 hebben Paul, mijn vader en ik een Nijlcruise gemaakt. Tijdens deze cruise kreeg ik van een Egyptenaar een bewerkte gladde witte steen, een soort amulet. Ik heb dit jaren bij me gedragen, maar sinds een paar maanden lag het in mijn nachtkastje. Kennelijk was de tijd rijp om er afscheid van te nemen. Dat heb ik vandaag gedaan, het ligt nu bij Cruz de Ferro.

Overigens staat deze Cruz de Ferro op een mooie plek midden in de natuur met prachtig bloeiende brem en heide, een oase van rust.
Het schijnt hier soms erg druk te zijn, wij hadden vanmiddag nagenoeg het rijk alleen. Ook hebben nog even met de zwerfkeien geknutseld (zie foto).

Nu ik dit schrijf (tussen de wasrekjes) zijn wij in onze eerste Albergue net vóór Sarria beland, met ...... jawel: slaapzalen met stapelbedden. Ik heb het vantevoren gelezen en gehoord, maar als je daar staat is het toch wel even een vreemde gewaarwording. Het ziet er overigens erg netjes uit en het eten was meer dan uitstekend. Aan tafel zaten we met 11 personen uit 6 landen: Spanje, Italië, Duitsland, Hongarije, Costa Rica (!) en Nederland. Hoe leuk is dat!?

Het was me een dagje wel vandaag, een heftige start van onze Camino.

En morgen aan de wandel, ben benieuwd.

  • 30 Juni 2014 - 22:17

    Wim En Mirjam:

    Nu begint het echte werk!

  • 01 Juli 2014 - 01:04

    Marleen:

    Nou Petra, ik voel de kriebels ook een beetje (veel). Nu wordt het serieus! Paul beseft wel dat hij de komende weken zo'n 22 kg gaat sjouwen? ;-) ;-) Rust voordat je te moe wordt en dan ga je het maken, de eerste steen is gelaten en al die andere steentjes mogen volgen.. En hoe leuk, al die nationaliteiten!!

    Ik volg jullie op de voet!

  • 01 Juli 2014 - 23:32

    Maarten:

    Hoi Petra,
    Heel veel succes. Blijf je volgen. Geniet er van.

  • 04 Juli 2014 - 10:40

    Toos:

    Petra en Paul, ik denk aan jullie en vind het ongelofelijk hoe jullie alles uit het leven halen op dit moment. Wat intens allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Actief sinds 05 Juni 2014
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 11399

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 26 Juli 2014

Onze weg naar Santiago

Landen bezocht: